1358

Campagne niveau

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een advertentie, ga je na wat je zakelijke doelstellingen zijn. Het is belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken; alleen dan kun je de juiste doelstelling kiezen. Je advertentie doelstelling is wat je wilt dat mensen doen wanneer ze je advertenties zien. Als je je website bijvoorbeeld wilt laten zien aan mensen die interesse hebben in je bedrijf, kun je advertenties maken waarmee mensen worden gestimuleerd om je website te bezoeken. Hieronder staan drie basiscategorieën (of doelen) waar jouw doelstellingen onder zouden kunnen vallen.

Bekendheid

Hierbij draait het om doelstellingen die interesse in je bedrijf, product of dienst genereren. Bij het vergroten van de merkbekendheid vertel je jouw doelgroep wat hetgeen wat je aanbiedt zo waardevol maakt.

  • Merkbekendheid: Vergroot de bekendheid van je merk door mensen te bereiken waarvan de kans groot is dat ze interesse hebben.
  • Bereik: Zorg dat een maximaal aantal mensen je advertentie ziet.

Overweging

Ga voor overweging als je ervoor wilt zorgen dat je doelgroep gaat nadenken over je product of dienst.

  • Verkeer: Stuur meer mensen naar een bestemming zoals een website, app of Messenger-gesprek.
  • Betrokkenheid: Genereer meer betrokkenheid bij berichten zoals: pagina-vind-ik-leuks, reacties op evenementen of geclaimde aanbiedingen.
  • Appinstallaties: Zorg ervoor dat meer mensen je app installeren.
  • Videoweergaven: Zorg ervoor dat meer mensen je video-inhoud bekijken.
  • Leads genereren: Genereer meer leads, bijvoorbeeld in de vorm van e-mailadressen, voor mensen die geïnteresseerd zijn in je merk of bedrijf.
  • Chatberichten: Zorg dat meer mensen chatberichten naar je bedrijf sturen via Messenger.

Conversie

Dit zijn doelstellingen die mensen met interesse in je bedrijf aansporen je product of dienst te gebruiken of kopen.

  • Conversies: Stimuleer waardevolle acties op je website, in je app of in Messenger.
  • Verkopen uit catalogus: Maak advertenties die automatisch artikelen uit je catalogus weergeven op basis van je doelgroep.
  • Winkelverkeer: Genereer meer bezoeken aan je fysieke winkels door advertenties te laten zien aan mensen in de buurt.

Tip: Formuleer eerst wat voor jou een succesvolle campagne betekent en koppel daar een concrete doelstelling aan. Denk bijvoorbeeld aan jouw doelgroep, jouw marketingdoelstellingen en schrijf van te voren op wanneer een campagne voor jouw succesvol is.

Stap 1. Navigeer naar ‘Advertentiebeheer’ in het menu

Stap 2. Klik op ‘Maken’ om een nieuwe campagne aan te maken

Stap 3. Kies het campagnedoel ‘Verkeer’

In deze cursus gaan we het voorbeeld ‘Verkeer’ hanteren onder het kopje ‘Overweging’.

 

Klik na het selecteren van ‘Verkeer’ op ‘Doorgaan’.


Stap 4.  Geef je campagne een duidelijke naam

Na het kiezen van een geschikte marketingdoelstelling geef je de campagne een gepaste naam. Het is handig om dit zo overzichtelijk mogelijk te houden. Je kunt bijvoorbeeld de volgende structuur hanteren:

Nike | Verkeer | Weergaven Landingspagina | 29/03/2020

Zo zie je in één oogopslag het merk/bedrijf, de doelstelling en de datum. Het is belangrijk om een vast stramien te hanteren die je zelf begrijpt. Ik adviseer je om de bovenstaande opzet te gebruiken. Zo blijft je account overzicht als je meer campagnes gaat activeren.

De opties ‘Speciale advertentiecategorieën’, ‘Campagnedetails’ en ‘A/b-test’ laat je ongewijzigd. 

Stap 5. Vink Optimalisatie van campagnebudget aan.

Voor deze cursus gaan we alleen aan de slag met CBO ofwel Campaign Budget Optimisation. Vink deze optie aan en bepaal bij ‘Campagnebudget’ wat voor jou relevant is. 

Wil je de campagne doorlopend (zonder einddatum) activeren? Dan is een ‘budget per dag’ de juiste keuze. Je houdt dan zelf in de gaten wat de resultaten zijn van de campagne en stopt of pauzeert deze op een door jou gekozen moment.
Houd er wel rekening mee dat je dit handmatig moet aanpassen. 

Wil je een campagne starten met een vaste looptijd? Dan kies je voor een ‘Looptijdbudget’.

Je bepaalt daarmee de duur van de campagne. Zo weet je zeker dat je campagne op een door jou aangegeven moment start en stopt.

Klik na het invullen op ‘Volgende’.

Campagne niveau

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje