Facebook Advertising biedt misschien wel de meest geavanceerde doelgroep mogelijkheden aan van alle advertentieplatformen. Je kunt mensen bereiken die een specifieke pagina leuk vinden, mensen die jouw pagina liken en nog vele andere opties. We kijken even naar de drie mogelijkheden die we tot onze beschikking hebben.
Algemene doelgroepen
Dit is de doelgroepbepaling die je hoogstwaarschijnlijk het meeste gaat gebruiken. Met een algemene doelgroep bedoelen we een doelgroep die gebaseerd is op interesses, demografie of andere kenmerken (of een mix daarvan).
Concreet voorbeeld: mannen tussen de 18 – 40 die ‘Nike’ leuk vinden en in Amsterdam wonen.
Aangepaste doelgroepen
Aangepaste doelgroepen zijn specifieke doelgroepen die je kunt aanmaken binnen Facebook Business Manager. Het gaat hier voornamelijk om doelgroepen op basis van websiteverkeer of interactie met een Facebook pagina.
Concreet voorbeeld: mensen die in de laatste 60 dagen een specifieke pagina op je website hebben bezocht.
Vergelijkbare doelgroepen
Dit borduurt verder op de aangepaste doelgroep. In het vorige voorbeeld kan het voorkomen dat de aangepaste doelgroepen niet groot genoeg is voor de campagne die je wilt starten. Daarom heeft Facebook een trucje bedacht. Namelijk een vergelijkbare doelgroep aanmaken op basis van de data in een aangepaste doelgroep. Dit betekent dat Facebook een soortgelijke doelgroep maakt op basis van een door jou aangegeven aangepaste doelgroep.
In het voorbeeld van ‘mensen die in de laatste 60 dagen een specifieke pagina op je website hebben bezocht’ maakt Facebook een nieuwe doelgroep aan van mensen die een soortgelijk profiel hebben als mensen binnen de aangepaste doelgroep. Hoe groter de aangepaste doelgroep hoe beter de vergelijkbare doelgroep.
Concreet voorbeeld: 1% look-a-like op basis van de aangepaste doelgroep ‘mensen die in de laatste 60 dagen een specifieke pagina op je website hebben bezocht.’.
Aangepaste en vergelijkbare doelgroepen worden verder behandeld in de cursus ‘Facebook Advertising voor gevorderden’. Voor nu gaan we uit van de ‘Algemene doelgroepbepaling’.