De 8 redenen
€ 149,99
Een grote hoeveelheid targeting (doelgroep) opties
Op geen enkel ander advertentieplatform is het mogelijk om zo’n gedetailleerde doelgroepbepaling te formuleren als op het advertentieplatform van Facebook (en Instagram). Wil je mensen bereiken die deze week jarig zijn, in een straal van een specifieke postcode wonen en fan zijn van Lord of the Rings? Geen probleem. Vrijwel elke doelgroepbepaling is mogelijk. Zo kun je een hele specifieke doelgroep bereiken waar jouw aanbod perfect bij past.
Intentie van gebruikers
Met de slimme marketingdoelstellingen bereik je de doelgroep met de juiste intentie. De data die Facebook verzamelt wordt gebruikt voor het vertonen van relevante advertenties. Dit betekent dat als jij klikken naar je website wilt inkopen met Facebook Advertising, deze groep ook daadwerkelijk wordt bereikt.
Het algoritme koppelt de campagnedoelstelling aan de intentie van de gebruiker. Mensen die vaker op een advertentie klikken zien jouw campagne dus eerder, mits je een verkeer doelstelling hebt ingesteld.
Controle over campagne(s) behouden
Omdat er zoveel mogelijkheden zijn binnen Facebook Advertising is het ook mogelijk om volledige controle te krijgen over je campagnes. Zo kun je bijvoorbeeld een gedeelte van je advertenties in het weekend aan vrouwen tussen de 18 – 50 laten zien en doordeweeks aan mannen van 55. Zo weet je precies op welk moment je bij je doelgroep gezien wordt.
Ook zijn er tal van mogelijkheden om je doelgroep te specificeren. Denk aan het targeten van filmliefhebbers die in een straal van een postcode wonen. Je kunt het bijna niet zo gek verzinnen, maar het kan allemaal binnen Facebook Advertising.
Daarnaast heb je altijd zicht op je uitgaven, kun je bijstellen waar mogelijk en kun je direct aanpassingen maken binnen je campagne zonder vertraging.
Flexibel budget mogelijkheden
Heb je een bepaald looptijdbudget of wil je met een dagbudget werken? Dan kan dat allebei. Je hebt altijd controle over wat je uitgeeft en zit niet vast aan een budget zodra je de campagne hebt geactiveerd.
Ook biedt de business manager de optie om de optimalisatie van jouw campagne te automatiseren. Dit wordt gedaan met ‘Optimalisatie voor campagnebudget’ (CBO: campaign budget optimisation). Hiermee geef je de Business Manager een campagnebudget mee zodat het algoritme zelf bepaalt welke advertentiesets het beste werken met jouw budget.
Hier meer over in het hoofdstuk ‘Je eerste Facebook campagne opzetten’.
Alle data en campagne prestaties overzichtelijk
De business manager biedt een overzichtelijk dashboard aan waar je makkelijk en snel de prestaties van je campagnes kunt analyseren. De data die je verzamelt kun je bundelen in rapporten en ook via externe applicaties koppelen aan Google Spreadsheets of andere tooling.
Daarnaast kun je in één oogopslag de belangrijkste graadmeters voor je campagne in kaart brengen. Zo kun je direct zien of je campagnes goed presteren of dat er optimalisaties doorgevoerd moeten worden.
Snelle resultaten
Met Facebook Advertising kun je makkelijk, snel en goedkoop resultaten behalen. Dit komt omdat je binnen no-time een campagne kunt opzetten, een specifieke doelgroep kunt targeten en volledige controle hebt over de opmaak van jouw advertenties. Binnen twee dagen kun je al concrete data verzamelen over je campagne.
Interactie met je doelgroep
In tegenstelling tot andere advertentiekanalen is het met adverteren op Facebook mogelijk om 1-op-1 contact te hebben met je doelgroep. Dit maakt het platform nog persoonlijker. Op vragen kun je persoonlijk antwoord geven om bijvoorbeeld twijfels bij de gebruiker weg te nemen.
Optimalisatie mogelijkheden
Met de campagnes die je draait verzamel je relevante data voor jouw Facebook Pixel. Deze pixel moet je zien als jouw persoonlijke algoritme. Alle interacties met jouw advertenties en pagina’s worden gemeten door Facebook en voegen waarde toe aan jouw Facebook Pixel.
Als je start met Facebook Advertising is de kans groot dat je een nieuwe Facebook Pixel moet installeren. Deze Pixel heeft nog geen data verzameld en daardoor kunnen resultaten in het begin ietwat tegenvallen. Je kunt er ook voor kiezen om de Pixel later te installeren.
Zodra je meerdere campagnes hebt gedaan zul je merken dat je advertenties steeds beter worden en goedkopere kosten per resultaat opleveren. Dit heeft te maken met de data die de Pixel verzamelt.
Daardoor kun je jouw campagnes ook steeds beter optimaliseren. Want hoe meer data je de Pixel ‘voert’ hoe beter deze wordt. Na verloop van tijd kun je dus steeds beter je doelgroep bereiken, goedkopere resultaten behalen en over het algemeen betere campagnes maken.
De 8 redenen
€ 149,99